Inapoi sus

Alegeti micronutrientii adecvati pentru o buna dispozitie

Banner OptimaHealth 26.10

STRES, OBOSEALA…
Alimentati-va creierul!

Stresul si oboseala sunt 2 probleme legate intre ele si uneori este dificil sa le diferentiem, una putand fi la originea celeilalte.

Adesea aceste probleme sunt asociate unei insuficiente de aport in vitamine si minerale (magneziu, fier…) putand fi in mod egal rezultatul unei disfunctii la nivelul neuromediatorilor.

Ce este un neuromediator? neurotransmitatori

Se vorbeste destul de putin despre neuromediatori desi ei joaca un rol esential in reglarea manifestarilor emotionale, gandirii, comportamentului…

Un neuromediator este un mesager ce permite neuronilor sa comunice intre ei. Acestia sunt fabricati de organism din aminoacizii prezenti in proteinele alimentare. Aminoacizii sunt in competitie pentru a traversa bariera hemato-encefalitica. Este deci de preferat ca aportul de tirozina si triptofan in forma libera,  sa fie asigurat la distanta de o masa care sa contina proteine

 Fiecare neuromediator are o misiune foarte specifica.

3 neuromediatori joaca un rol cheie in reglarea starii noastre emotionale si a starii de spirit:

  • Dstarteropamina – starterul activitatii” noastre, ne permite ca dimineata sa incepem activitatea in mod dinamic, sa fim motivati, entuziasmati si sa avem dorinta de a incepe si finaliza proiecte noi (precursor: tirozina)
  • Noracceleratoradrenalina – acceleratorul activitatii”, ne da energia necesara pentru a pune in practica proiectele si a le realiza cu placere (precursor: tirozina)
  • frana      Serotonina – “frana activitatii dinamice” este implicata in reglarea starii noastre de spirit si permite relaxarea, scaderea ritmului, controlul nevoii de a manca dulce, de a consuma alcool, de a fuma etc. Se mai numeste si “hormonul seninatatii” (precursor: triptofan)

Adesea alimentatia sau modul nostru de viata nu acopera necesarul in precursori, acest lucru putand avea efecte imediate:

  • ne poate sensibiliza in fata stresului;
  • poate antrena tulburari ale starii de spirit, nervozitate, tulburari ale somnului, oboseala…

Lipsa nivelului optim de magneziu se poate manifesta printr-o sensibilitate exagerata la stres insotita de o hiper-excitabilitate nervoasa si musculara (contractii musculare, crampe, clipit involuntar al pleoapelor)

Oboasela si lipsa motivatiei

 

Dificultati de trezire, lipsa motivatiei, concentrare deficitara…Poate va lipsesc catecolaminele!

oboseala si lipsa otivatie 2

Intr-adevar, pentru a fi in forma, este indispensabil ca organismul sa isi poata sintetiza neuromediatorii necesari orelor diminetii pentru a asigura dinamismul si motivatia: si anume dopamina si norepinefrina ce apartin familiei catecolaminelor.

Acesti 2 neuromediatori sunt fabricati pornind de la un aminoacid prezent in alimentatie: tirozina. In anumite situatii (alimentatie dezechilibrata, surmenaj…) pot deturna transformarea tirozinei in dopamina si norepinefrina, antrenand astfel oboseala, motivatia scazuta, lipsa de energie.

stres si nervozitate 2

Stresul poate fi benefic atunci când rămâne controlat; dar când depășește capacitatea noastră de adaptare, corpul nostru devine epuizat.stres si nervozitate

Iritabilitatea, nerabdarea, forma generala afectata sunt manifestari neplacute ale unui stress prea intens…si adesea imagine a unui deficit de serotonina, neurotransmitator garant al serenitatii noastre si starii de bine.

Precursorul in alimentatie al serotoninei este triptofanul.

In cazul aportului insuficient de triptofan din alimentatie sau a unui stres prelungit, pot aparea tulburari ale starii emotionale, reactionale, etc

 Supravegheati continutul farfurieialimente stres

Adesea suplimentii alimentari sunt necesari pentru reducerea stresului si a oboselii dar o alimentatie echilibrata constituie prima etapa in recapatarea unei stari optime si a serenitatii!

Anumite alimente si plante au proprietati demne de luat in consideratie. 

UNDE GASIM ACESTE SURSE

  • Vitaminele B  (B1, B6, B9, b12)  ale starii de bine ce participa la sinteza neuromediatorilor: frunze verzi, fructe de mare, legume uscate, ficat
  • Proteine animale/vegetale pentru asigurarea aminoacizilor necesari fabricarii neuromediatorilor: carne de pasare, oua, peste, legume cu frunze verzi;
  • Omega 3 pentru membranele neuronale esentiale in transmiterea influxului nervos: peste gras, uleiuri pt asezonare in amestec Colza (rapita) si masline; ulei de nuci si Colza
  • Glucide lente – leguminoase pentru energie: linte, mazare uscata fragmentata, cereale complete (orez, bulgur, quinoa)
  • Si mai ales Magneziu, un aliat important : migdale, nuci, ciocolata, fructe uscate, creveti etc.

Magneziul, aport exclusiv din alimentatie, este un mineral esential present in aproape toate celulele organismului. Calmant natural al organismului, contribuie la scaderea reactivitatii noastre in fata stresului si limitarea consecintelor negative. Sursa de energie, ajuta organismul sa lupte impotriva starilor insemnate de stres.
Indreptati-va preferintele catre magneziul extras din apa de mare.

…si bine inteles

  • Practicarea cu regularitate a unei activitati fizice
  • Evitarea consumului de alcool, tabac, si a excitantelor (cafea, ceai…)
  • Respectati durata somnului

 

OptimaHealth

Optima Health

Leave a Comment